dimecres, 9 de maig del 2012

Tema 5


Resum del contingut del tema 5, classe del 9/5/2012

TEMA 5
Canvi educatiu i ètica professional
Què significa canviar i perque fer-ho?
El canvi té un aspecte racional i un aspecte afectiu. Quan es parla de canvi es para de Reformes i de Innovacions educatives.
Reformes educatives--> Sistema educatiu.  Innovacions--> Accions educatives.

Fullan 1992, Nivells de canvi. Article
 Parla de 3 nivells:
1r nivell: Nous materials i activitats. Materials allternatius. (innovacions, novetats) 
2n nivell: Mètodes i tasques de ensenyaça-aprenentatge. 
3r nivell: Creences i valors que influixen en la comprensió dels temes i les idees pedagògiques assumides. Canviar la idea de pensar. 

Entre els tres nivells hi ha una relació de gradient. Va dels canvis superficials o aparents com el dels materials, als canvis reals més difícils.

LA FRASE:
"El éxito o el fracaso del cambio educativo dependerá de lo que los profesores piensen y hagan. Así de simple y complejo."

El professor davant del canvi.

1ª idea: Canviar es impossible, és el primer que es pensa. Idea de que "canvien ells", qüestió de joves o de majors. El burnout educatiu, el professor cremat .
2ª idea: Hi ha que canviar-ho tot. Fer-ho tot nou, no reconèixer que pot haver coses que estan bé. Arrogancia pedagògica: Tots conduixen en direcció contrària. Pensament de que els que no ho fan bé són els demés. 
3ª idea: Tot canvi és totalment planificable. No se poden planificar tots els canvis. Però hi ha coses que no controles. La seqüència correcta per a descriure a aquesta idea és "Preparats, disparen, apunten." 
4ª idea: Innovar és sinónim de materials, mètodes i activitats novedoses. La paradoxa de la innovació sense canvi. Non sempre es desencadena un canvi ideal. A qualsevol cosa li poses "ing" i ja tens una activitat nova.
5ª idea: Els canvis es poden imposar. Has d'estar convençut i has de comprometre a aquest canvi, sinó no es pot imposar. Es donen situacions de aparença de canvi però es busca la forma contrahegemònica de seguir fent el mateix. El canvi no és linial, hi ha moments més adequats per a realitzar els canvis. 

Som responsables del canvi. El canvi real comença per nosaltres mateixos.

3 comentaris:

  1. Molt bon post Oscar. Ens servià de repàs de estudi a més de ú.
    A l'apartat del profesorat front al canvi es succedixen una serie de idees que segur que han pasat per la ment de tots els educadors, almenys dos de les cinc idees.

    ResponElimina
  2. Gràcies, espere que així siga i servisca a tothom. Està extret directament del que es va parlar en classe. Molt cert el que dius de que aquestes idees se'ns passen per la ment, fins i tot jo diria que no sols se'ns passen en l'àmbit educatiu sinó que aquestes idees canvi o de com s'afronta el canvi serveixen per a més àmbits que no tenen res a veure amb l'àmbit educatiu ja que qui no ha pensat alguna vegada en alguna d'aquestes idees quan li ha sorgit algun problema. No se si estàs d'acord amb mi.

    ResponElimina
  3. Cres que has fet un gran treball. Un exemple de estar ahí discreta però intensament. Enhorabona!

    ResponElimina