dimarts, 8 de maig del 2012

Paideia



Per a tots aquells que no pogueren vindre a la xarrada del nostre company Hèctor Solís us deixe un resum de l'exposició que va fer sobre l'escola lliure Paideia.
En primer lloc ens va contar que la paraula Paideia procedia del grec i significava educació intel·lectual, espiritual i atlètica del home. Es trià aquest nom de l'escola perquè tenia un caràcter humà. Després del nom ens explicà que Paideia era com una cooperativa i que l'havien fundada entre pares, mares i professors. 

Ideologia: L'escola es basava en una ideologia que compartien tots, basada en la solidaritat, l'antiautoritarisme, la nuesa, l'afecte, l'amor per la naturalesa i la igualtat. Ens va contar també, que va haver una excepció que va ser el cas de "Pepita" que s'alçà com a directora per tal de crear una jerarquia i que les coses funcionaren millor, disposant aquesta de més privilegis, atentant aquesta conducta contra l'antiautoritarisme explícit de la pròpia ideologia. 


Dia a dia en l'escola: En l'escola el que ens digué que feien al arribar(tots junts ja que hi havia un autobús tant per a alumnes com per a professors), era una assemblea general on es distribuïen les tasques i es donava les notícies a tots els components de l'escola.  Hi havia diverses feines de manteniment, del tipus plantar a l'hort, agranar el pati o escurar els plats en la cuina. Cadascú podia elegir la feina que volguera, fent-ne sempre una i sense repetir la que havia fet el dia anterior. Després, cadascú triava les classes que volia donar, és a dir, segons al que ell s'havia compromès a fer en una reunió al principi de curs amb el professor, havia de fer uns quaderns, el nombre de quaderns als que s'havia compromès per fer cada setmana. Per exemple, podien ser 2 quaderns de matemàtiques, 1 de llengua i 2 de geografia. Les assignatures eren lliures, podies demanar aprendre electricitat per exemple i es buscava algú que entenguera per explicar-t'ho o inclús podies ser autodidacta.

Classes: Les classes eren grupals però sense una pissarra on explicava el professor, sinó que el professor anava explicant un per un als alumnes, ja que les classes no estaven massificades. A banda, no hi havia pupitres sinó una taula on estava el professor i on els alumnes acudien per tal que els explicara els exercicis que havia de fer cadascú.

Càstigs: Els càstigs segons ens va contar Hèctor, eren freqüents i es donaven quan una persona no complia amb el seu compromís de fer els quaderns o quan es comportava malament, per exemple quan no menjava el que li donaven de dinar. Quan es produïa aquest fet, et converties en un "Manat", cosa que provocava que tots pogueren encomanar-te feines, fins i tot els teus propis companys.  Molts dels càstigs es discutien en l'assemblea. Existien també els "càstigs majors" que consistien en no poder eixir al pati o en tancar-se en la classe per aprendre a conviure.
Activitats: Es realitzaven, segons ens va contar, moltes activitats que estaven lligades amb la natura També es fomentava la creativitat, es celebrava el carnaval amb tots els disfresses fets per ells, i algunes altres excursions i festes. 

Les conclusions que Hèctor ens va dir que extreia de Paideia eren tant positives com negatives. Entre les positives que hi havia una major llibertat, creativitat, independència, vivències diferents que fomentava el fer sempre allò que volgueres. Entre les negatives, que no hi havia llibres de text escolars, no es considerava escola reglada, que es creaven persones mal estudiants i desastres però també bones persones que ho compensava d'alguna manera. 

Finalment ens descrigué l'impacte que va sofrir al acudir a una escola "normal".

Ací us deixe els enllaços al blog de Hèctor i al Power Point que ens va passar per si voleu saber més sobre el tema. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada